Ikea och 3d-rendering

Hur Ikea bygger på 3D-rendering

 IKEA är en av de största och mest framgångsrika internationella företag i världen idag. Företaget är känt för sina högkvalitativa och redo att bygga möbler som är några av bästa i världen. En av deras viktigaste mål är att göra möbler som inte bara visuellt tilltalande men också tilltalar en brett spektrum av kunder.

Före 2004 var alla möbler bilder på IKEAs kataloger uteslutande gjort genom fotografering. Men efter mycket diskussion beslutat bolaget att göra en drastisk och djärva drag på det sätt som de skapar möbler bilderna. Martin Enthed och hans team tog på jobbet att tillämpa 3D-rendering att visa upp företagets möbler.

2006, IKEA’s första någonsin katalog featuring 3D-rendering lanserades och det innehöll ”Bertil”, en stol som återges i 3D. Enligt Enthed, ”vi gjort 8 eller 10 ganska dålig produkt visualiseringar med dagens mått, men det utlöste något och vi fortsatte att arbeta på det”

Detta drag av IKEA aktiverat processen för att bli snabbare, billigare och enklare jämfört med fotografi. Med 3D-rendering kan du helt enkelt kartlägga slutprodukten utan att behöva använda värdefulla resurser och tid. Däremot, med traditionell fotografering behöver du ställa in en prototyp för att skjuta.

IKEAS övergång till 3D-rendering

Att göra övergången till 3D-rendering har inte varit en lätt flytta till IKEA.  Företaget ville hålla samma aspekter som hade gjort sina tidigare bilder effektivt och förmåga att skapa en ”bodde i” känsla i inställningen. Vill du dra nytta av 3D-rendering och samtidigt se till att deras kunder inte märker några väsentliga förändringar, var den primära utmaningen bolaget hade att inleda.

Dessutom var majoriteten av fotograferna mot idén att byta över till 3D-rendering. Vad företaget gjorde var att först börja med människor som var angelägna om att göra ändringen och i slutändan anlitade dem som var tveksamt av 3d-rendering.

Genom åren har IKEA nådde fram till en grupp av mycket duktiga 3D konstnärer med en jämväl imponerande render gård. De har sedan dess sade adjö till den mycket dyrt, tidskrävande, gamla och ineffektiva teknik för fysiskt skapa uppsättningar, och en gång gjort, de skulle har avskaffa det och börja om igen med ett nytt tema eller rum. 3D-rendering sparade företaget en massiv mängd tid och pengar också.

3D-Rendering tekniker

Hittills har hittat 60 till 75 procent av IKEAs bilder att funktioner en enda produkt görs med hjälp av 3D-rendering tekniken, med majoriteten av det på deras officiella hemsida. De har utvecklat en enorm cgi-team som använder främst 3D Max och VRay. Bolagets 3D bibliotek har över 25.000 modeller av sina produkter. Deras bilder är mycket realistisk på grund av mycket detaljerad modellering och texturering tekniker som tillämpas av sina artister. Majoriteten av sina produktmodeller görs i verkliga världsskala och tillämpades med högupplösta texturer. De införliva minutiöst även de minsta av detaljer som att använda sömmar och herrelösa tyg trådar för att lägga mer realism in i den. En scen eller ett objekt som är för perfekt kan erkännas enkelt såsom cgi, medan damm, smuts och en inte så perfekt anpassade skåp eller linjer är alla uppenbara i verkliga livet fotografi, så för att göra en 3D-rendering som såldes som verkliga livet , det är viktigt att införliva dessa brister till ett 3D scenario.

Varför 3D-Renderingen är framtid

IKEA och andra företag tar fördel av 3D-bilder på grund av de många fördelar den erbjuder. 3D-rendering är inte bara mer idealiskt, men alla företag, stora som små, som kommer att använda denna metod, kommer att ha full kontroll över varje enskild variabel i en scen, såsom belysning, färger, rekvisita och vinkel, som enkelt kan finjusteras direkt. De kan också justera 3D-modellen i scenen och åter göra om det blir mindre ändringar i produktens design. Som tekniken blir mer innovativa och konstnärer få ännu mer kreativ, växer kontinuerligt nivån på 3D-visualisering. Något företag som fortfarande skapar verkliga fysiska uppsättningar är inte bara sprita ut mycket av sin budget, men är miste om enastående möjligheter för förbättrad uppfinningsrikedom och produktionen i sin marknadsföring.